Paarden

Vaccinaties & Ontworming

Door uw paard of pony te vaccineren, voorkomt u problemen. Door de inenting is het paard beschermd tegen besmettelijke ziekten. U bespaart het paard aldus onnodig lijden en u vermindert ook het risico dat ziektekiemen in de stallen circuleren en overgedragen worden op andere paarden. De kans dat de ziekte uitbreekt daalt hierdoor.

Vaccinatie

Vaccinatie is dus een preventieve behandeling om het paard te beschermen tegen besmettelijke ziekten en ter voorkoming van overdracht van deze ziekte naar andere paarden.

• Influenza of paardengriep:
    De basisvaccinatie bestaat uit 2 inspuitingen met een maand interval. Daarna zal de vaccinatie jaarlijks herhaald worden. Indien je paard in een manege staat of je regelmatig op wedstrijd gaat, is deze vaccinatie sterk te adviseren. Een veulen is de eerste maanden beschermd via de moedermelk. Vanaf 5 maanden dient ook het veulen een vaccin te krijgen want de griep en tetanus kan voor een veulen dodelijk zijn. Door te vaccineren en ontwormen voorkomt u grote gezondheidsproblemen bij je paard. Tegen griep kan je het beste rond september of oktober vaccineren.

• Tetanus of klem:
    De vaccinatie tegen tetanus mag samen met het griepvaccin worden toegediend en moet ook jaarlijks herhaald worden. Wordt meestal gecombineerd met influenza inspuiting. Indien het paard zich echter tussentijds ernstig verwondt, zal de dierenarts voor alle zekerheid ook nog eens een antitetanus serum inspuiten. Dit serum werkt echter maar 21 dagen en vervangt dus niet de jaarlijkse vaccinatie. Veulens zijn de eerste 4 maanden beschermd via de moedermelk. Daarna dienen zij ook hiervoor gevaccineerd te worden.

• Rhinopneumonie:
    Om een epidemie te voorkomen is een vaccinatie van alle paarden van de stal aangewezen. Deze vaccinatie is vaak verplicht op pensionstallen en op sommige wedstrijden. De vaccinatie kan tegelijk gebeuren met de vaccinatie tegen griep/klem. Het veulen is de eerste maanden, dankzij de moedermelk, beschermd. Op de leeftijd van 5 maanden dient ook het veulen een vaccin te worden toegediend.
    Vaccineren tegen rhinopneumonie is ten zeerste aan te raden. De ziekte is minder voorkomend, maar eens zo hardnekkig en gevaarlijk als het uitbreekt. Tracht het te voorkomen want genezen is niet altijd mogelijk. Tegen rhinopneumonie vaccineert u best eenmaal samen met griep/tetanus in september of oktober en bijkomend in maart of april.

Ontwormen

Wormen worden door veel mensen onderschat, maar kunnen wel degelijk ernstige gevaren opleveren voor paarden. Koliek, diarree, bloedarmoede, vermagering, groeiachterstand en zelfs sterfte kunnen veroorzaakt worden door wormen. Gelukkig kunnen wormen erg goed bestreden worden. Wormen zijn parasieten die voornamelijk in de darmen van een paard leven. Wormen leven ten koste van je paard. Meermaals per jaar ontwormen is daarom aan te raden.

Advies op maat kan u verkrijgen bij dierenarts Lebon. Om te weten te komen of uw paard wormen heeft of over welke soort wormen het gaat kan er een mestonderzoek uitgevoerd worden. Hierbij neemt de dierenarts een meststaal dat verder onderzocht wordt in het labo.

Wil je meer informatie of heb je vragen?

Is jouw huisdier ziek of kom je graag eens op controle?

Dierenarts Willem Lebon
Adolf Papeleustraat 89