Paarden

Het zieke paard

Ut consectetur aliquet orci, at cursus tortor venenatis nec. Donec accumsan eleifend magna nec elementum.

U kan met een spoedgeval voor uw paard steeds bij ons terecht. Twijfelt u over de ernst van de aandoening aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. Indien nodig kunnen wij u ook doorverwijzen naar de best geschikte persoon/ kliniek.

Er zijn verschillende ziektes die je paard kan krijgen. De oorzaken en de ernst daarvan lopen sterk uiteen. De meest bekende en wellicht gevreesde ziekte is koliek. Andere kwalen die regelmatig voorkomen zijn:

• maagzweren
  • mankheid
  • hoefbevangenheid
  • staart- en maneneczeem
  • stalgebreken

Koliek:

Koliek is het synoniem voor buikkrampen bij een paard. Ondanks doeltreffende ontwormingsmiddelen en individueel aangepaste voeders blijft het de belangrijkste doodsoorzaak bij paarden. De belangrijkste oorzaken van koliek zijn:

• een recente en plotse rantsoenwijziging
  • verstopping
  • drinken van veel ijskoud water
  • eten van bevroren, verhit, beschimmeld of verwelkt voer
  • eten van grote hoeveelheden vers brood
  • ernstige worminfecties
  • knoop of knelling van de darmen door verkeerde voedermethode

De symptomen van koliek variëren van een verminderde of geen eetlust tot hevige buikpijn. Soms slaat het paard met één van de achterbenen in de richting van zijn buik. Bij heel hevige pijn gaat een dier vaak liggen, rolt het en staat weer op. Het is dan heel onrustig en zweet mogelijks heel hard. Wanneer er sprake is van deze symptomen of twijfels neem dan zeker contact met ons op.

Wil je meer informatie of heb je vragen?

Is jouw huisdier ziek of kom je graag eens op controle?

Dierenarts Willem Lebon
Adolf Papeleustraat 89